Timesavers and icebreakers part 1

Timesavers and icebreakers part 1 


Tegoroczne wakacje minęły mi bardzo szybko i intensywnie. Zapytacie: "Co ona opowiada?! Przecież wakacje wciąż trwają!", jednak im bliżej końca sierpnia, tym intensywniejsze przygotowania do nowego roku szkolnego. Dlatego postanowiłam pozbierać pomysły na gry umilające zajęcia językowe i podzielić się nimi z Wami w poniższym wpisie.

Pierwsze zajęcia po wakacjach mogą okazać się nie lada wyzwaniem. Poniższe gry stanowią wspaniały wstęp, urozmaicają zajęcia, a jednocześnie pozwalają przełamać lody i dowiedzieć się czegoś o Waszych uczniach. Niektóre z nich mogą zostać wykorzystane również na kolejnych zajęciach, więc mam nadzieję, że znajdziecie tu coś dla siebie.



1. “Find someone who...” 


Uczniowie otrzymują poniższe karty, wstają i chodzą po klasie zadając pytania i spisując imiona osób spełniających odpowiednie warunki. Na koniec 2 wybrane osoby zdają raport z gry.

Grę możecie pobrać tu lub możecie przygotować własną wariację w zależności od poziomu i omawianych zagadnień. W kolejnych wpisać podzielę się z Wami kartami gramatycznymi do tej gry.

2. „Who am I?”


a) Wersja ze słynnymi osobami

Rozdajemy uczniom samoprzylepne karteczki i prosimy ich by napisali na nich imię i nazwisko lub pseudonim znanej osoby (aktor, piosenkarz, polityk, superbohater, itp.) i nie pokazywali jej nikomu. 

Zbieramy karteczki i losowo przyczepiamy je uczniom na plecy. Zadaniem każdego z nich jest zadawać pytania typu Yes/No w celu odgadnięcia swojej nowej tożsamości. (np. Am I a man?, Am I still alive?, Am I Polish?, etc.). 

b) Wersja ze zwierzętami

Jedna osoba z grupy wymyśla sobie jakim jest zwierzęciem i odpowiada Yes/No na pytania zadawane przez uczniów. Osoba, która odgadnie jako pierwsza wymyśla kolejne zwierzę i odpowiada na pytania klasy.

3. Bouncing ball

Aby móc zagrać w tę grę, potrzebujemy piłki, która z łatwością odbija się od podłogi (im większa, tym lepsza). Na początku gra wydaje się być bardzo prosta, jednak wcale tak nie jest. Wymaga ona skupienia i pełnego zaangażowania. 

Ustawiamy uczniów w kole, w takiej odległości, aby każdy z nich mógł swobodnie odbić piłkę od podłogi do rówieśnika stojącego naprzeciwko. Pierwszy uczeń trzyma piłkę, zadaje pytanie, np.: "How old is your mother?" i następnie odbija piłkę przekazując ją koledze, który musi odpowiedzieć przed złapaniem piłki. Jeśli łapiącemu to się ni uda lub odpowiedź nie będzie poprawna, przegrywa i opuszcza krąg. Następnie kolejny uczestnik zadaje inne pytanie i odbija piłkę do osoby po przeciwnej stronie. Gra trwa dopóki w kręgu nie zostanie 1 osoba.

Przykładowe pytania:
How many children are there in your family?
What is your favourite sport/colour/song/actor/dish/etc.?
What are you the best at?
What is the capital of the USA?
Have you ever been to France?

4. I spy with my little eye... 

Jest to przykład gry idealnej dla młodszych dzieci. 

Jedna z osób rozgląda się po pomieszczeniu, wybiera przedmiot i określa w myślach jego kolor, np. żółtą piłkę, a następnie mówi: "I spy with my little eye something that is yellow"- pozostałe dzieci muszą zgadnąć o jaki przedmiot chodzi zadając pytania i podając jego nazwę, np. "Is it a chair?", aż do momentu odgadnięcia o jaki przedmiot chodziło. Następnie kolejna osoba wybiera jakiś przedmiot i procedura się powtarza.

5. 20 pytań

Gra ta służy mi jako karta przetargowa, czasami dająca uczniom szansę anulowania kartkówki, pod warunkiem, że uda im się wygrać. 😄

Nauczyciel wymyśla słowo, które jest znane uczniom, ale niezbyt oczywiste, a następnie podaje 2-3 wskazówki. Uczniowie mogą zadać 20 pytań na które odpowiedzią będzie tylko Yes/No. Jeśli uda im się odgadnąć co to za słowo- wygrywają, jeśli nie- przegrywają. 

Przykład:
  • WORD: Pineapple
  • HINT: It's a fruit. It is yellow and sweet.
Przykładowe pytania, jakie mogą zadawać uczniowie:
  • Does it grow on trees? - No.
  • Does it come from France? - No.
  • Can you eat it with meat? - Yes.
etc.

Ważne jest, aby podane wskazówki były prawdziwe, ale jednocześnie dość ogólne.

6. Historyjka w kole

Siadamy na krzesłach ustawionych w kole. Podajemy pierwsze zdanie, a następnie osoba po prawej stronie dodaje kolejne tak, aby powstała spójna historyjka. 

Proponowane początki:

* Once there was a beautiful young girl.
* Once upon a time there was a boy named... .
* Once upon a time, there was a girl who talked to the moon.
* Long, long time ago there was a king, who... .
* Yesterday, I went to the cinema with my little sister.
* One day I happened to meet ... .
* There was once a student who ... .

etc.

7. Spelling Bee

Gra doskonale utrwalająca alfabet. Do wyboru są dwa warianty:

a) uczeń musi poprawnie przeliterować słowo, które usłyszy/zobaczy;

b) uczeń musi poprawnie zapisać słowo, które zostało przeliterowane.

Jako pomoc, można podać definicję słowa. Słownictwo musi być dopasowane do wieku i poziomu uczestników.

Przykłady słów: watermelonattorney, Massachusetts, jogging, technology, yellow, etc.

8. Detektyw

Ta gra wymaga wcześniejszego przygotowania i omówienia z wybranymi uczniami.

Troje z uczniów staje przed klasą. Jeden z nichopowiada historię, która jest dla niego prawdziwa, a pozostałe dwie osoby modyfikują ją zgodnie ze swoimi wyobrażeniami tworząc kłamstwo. Pozostali uczniowie mogą zadać po 1 pytaniu skierowanym do każdej z osób. Na podstawie usłyszanych historii i odpowiedzi na zadane pytania muszą odgadnąć kto mówił prawdę.

Przykładowe pytania, jakie uczniowie mogą zadać:

Where did it happen? What time was it?
Were you alone or was someone with you?
How did you feel about what happened?
What did they do when they saw you?
etc.

9. 2 prawdy i 1 kłamstwo

Gra zdecydowanie dla osób, które już trochę się znają.

Każdy z uczniów przygotowuje kartkę na której są 2 rzeczy prawdziwe i 1 kłamstwo na swój temat. Nauczyciel zbiera karty, czyta wszystko na głos, a pozostali muszą odgadnąć co jest prawdą, a co kłamstwem i o którym uczniu mowa!

10. Kosmiczne powitanie

Kosmiczne powitanie to zabawna gra wspaniale nadająca się na pierwsze zajęcia lub na lekcję po dłuższej przerwie w nauce.

Uczniowie stają w okręgu i każdy z nich musi wymyślić dźwięk i ruch, który mógłby naśladować powitanie kosmitów. Pierwsza osoba wita się ze swoim rówieśnikiem po prawej stronie, który musi odpowiedzieć na powitanie swoim dźwiękiem i ruchem, a następnie przywitać się z kolejną osobą w kręgu, itd. aż do momentu, gdy krąg się zamknie i ostatnia osoba przywita się z pierwszą.

11. Trochę inny quiz o zwierzętach

Na zajęciach językowych można wykorzystać również żartobliwe zagadki, do których często odpowiedzi są prostsze, niż mogłoby nam się wydawać.

Uczniowie otrzymują kartkę papieru. Nauczyciel informuje, że wszystkie pytania są ze sobą powiązane i mają miejsce w tym samym czasie. Następnie prowadzący odczytuje pytania, a każdy z uczniów musi jak najszybciej napisać odpowiedzi na poniższe zagadki:

Przykład:

How do you get a giraffe into a refrigerator?
How do you get an elephant into a refrigerator?
The Lion King is having a meeting and has invited every animal on Earth to the meeting. What animal does not show up?
There is a lake full of angry crocodiles and you need to get to the other side. How do you do it?

Odpowiedzi:

You just push it in.
First you have to pull out the giraffe in order to push in the elephant.
The elephant doesn't show up, because it is in the refrigerator.
Just swim across, because all the animals are at the meeting.

12. Bajka i słowa klucze

Każdy z uczniów ma za zadanie napisać swoją własną bajkę, która musi zaczynać się tym samym zdaniem, np. Once upon a time there lived a very little girl in a very little house. a każde kolejne zdanie musi zawierać jedno z podanych słów-kluczy, np. castle, poor, boring, festival, prince, etc. Historyjka powinna być zwięzła - około 7-9 zdań. Na koniec nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy zaprezentują swoją bajkę. 

13. What am I thinking of?

Modyfikacja gry "20 pytań", która może być również rozegrana w parach. Każdy z uczniów wybiera w myślach 1 rzecz, którą opisze 1 ogólnym zdaniem, nie podając nazwy tego przedmiotu, np. 

a) myśli lipstick - mówi It is something that women use

Pozostali mogą zadać 10 pytań typu Yes/No, które pomogą im odgadnąć, co dana osoba miała na myśli np. Is it something that they wear?/Is it a cosmetic product?/Is it something that smells good?/etc. 

b) myśli air conditioner - mówi I wish I had one in my bedroom.

przykłady pytań: Is it round?/Is it heavy?/Can you see it in the dark?/Does it run on electricity?/etc.

Oczywiście wygrywają w momencie, gdy uda im się rozwiązać zagadkę.



Ponieważ, wierzę w to, iż liczba 13 jest liczbą szczęśliwą, zostawiam Was dzisiaj z tą ilością zabaw i zapraszam do śledzenia bloga, gdyż już wkrótce pojawi się więcej pomysłów. 😊

Comments